Wat reizen is voor mij - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Laura Stassen - WaarBenJij.nu Wat reizen is voor mij - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Laura Stassen - WaarBenJij.nu

Wat reizen is voor mij

Door: laurastassen

Blijf op de hoogte en volg Laura

25 Juli 2011 | Peru, Cuzco

Allereerst mijn verontshuldigingen voor het feit dat dit pas mijn derde blog is. Ik had echt het idee dat ik heel veel zou schrijven deze vakantie. Blijkbaar was ik echt even toe aan rust om me heen, niets moeten. Nergens naartoe moeten en me niet te hoeven verantwoorden.

Over twee dagen ben ik al vier weken weg, al een maand! Hoe cliche het ook klinkt, de tijd is echt voorbij gevlogen. In deze korte periode heb ik zoveel nieuwe dingen gezien en zoveel dingen over mezelf geleerd. Namelijk:

- Ik hou van hiken
- Mijn conditie is beter dan gedacht
- Ik mis mijn yogaklasje
- Ik hou van grote pleinen
- Ik hou van hippie-indianen
- Ik kan niet haasten op reis
- Ik geef vooral geld uit aan eten
- Ik slaap nauwelijks in bussen
- Ik kan staand plassen
- Ik doe elke dag nieuwe ideeën op
- Ik geniet hier van iedere minuut

Reizen is voor mij rust vinden. Het ultieme relaxen. In drie weken tijd pas 3 steden gezien hebben, heerlijk! Felisa en ik hebben nog geen minuut ruzie gehad en maken bijna dagelijks weer nieuwe vrienden op de trappen van Plaza de Armas. Onbezorgd op reis zijn. Zelfs het feit dat we ons al een paar dagen grieperig voelen mag de pret niet drukken. We doen het rustig aan. Woensdag vertrekken we naar Lake Titicaca waar onze wegen zullen scheiden. Een vreemd idee dat ik over minder dan een week alleen verder zal reizen. Vooral vreemd dat ik er nog steeds niet helemaal uit ben waar ik heen ga. Dan nog 10 dagen en ik ben weer thuis, dat is vooral een raar idee.

Wat ben ik blij dat Feliz d´r ticket heeft omgeboekt en we daardoor langer samen in Peru zijn gebleven. Wat hebben we het hier fijn! Bijna dagelijks lunchen we bij Mama Olí, gaan we daarna zonnen op het plein. Dan even winkelen of rondlopen door de stad om vervolgens altijd weer terug te komen op Plaza de Armas. Ons thuis in Cusco. Ik weet zeker dat we het gaan missen maar heb nu ook wel zin in iets nieuws.

Terugkijkend op afgelopen weken zijn er een aantal dingen die me enorm zijn bijgebleven:

- Het mega raggaefeest in Lima
- De klimtocht in de Colca Canyon
- Het rieten hutje me de fijne bedden in de Oasis van de Cola Canyon
- Diepgaande gesprekken op het dakterras van ons hostel in Arequipa
- De Inca Tail in zijn geheel
- Zitten op Plaza de Armas met onze nieuwe vrienden en Mama Olí in Cusco

Over de Inca Trail heb ik zoveel te vertellen dat ik niet goed weet waar te beginnen. Zoveel gevoelens, zoveel indrukken! Elke dag vroeg opstaan, niet douchen, ontbijten en op pad. Uren en uren achter elkaar lopen tot de volgende stop. Lunch. Dan weer lopen lopen lopen en ondertussen zoveel moois tegenkomen! Het ene moment loop je in een soort woestijnlandschap en het andere sta je midden in een soort jungle, in de wolken! Hoe gefascineerd waren we door het feit dat we echt in een wolk stonden! Onze groep was ook echt fantastisch, je leert elkaar echt kennen tijdens zo´n trip. Mijn ademhalingsmeditatie hielp me om mijn hartslag onder controle te houden vooral als we omhoog liepen en omhoog was dan ook echt recht omhoog soms bijna klimmen. Na drie dagen was het dan zover, om half 5 ´s ochtends stonden we voor de ingang en een paar uur later zagen we haar liggen Machu Picchu. Heel bijzonder maar tegenlijkertijd voelde ik me verdrietig omdat het nu al voorbij was. Drie dagen lang niet piekeren, geen eindeloze spiraal van gedachten maar was alles helder en rustig. Het moment dat ik Machu Picchu zag miste ik dat gevoel al. Toen wij er aankwamen waren er al honderden en honderden mensen. Stel je voor dat je na drie dagen wildernis ineens wordt terug gesmeten in de samenleving...heel vreemd was dat. Na de rondleiding van onze gids zijn we dan ook niet lang meer gebleven en werden we behoorlijk dronken in het aangrenzende verschikkelijk toeristishe Aguas Calientes.

Ik mis het hiken, het gevoel dat het me gaf en weet nu dat ik dit vaker wil doen. Ook weet ik dat ik gezonder wil eten, meer wil sporten, meer wil schrijven en me echt in ga schrijven bij de Kamer van Koophandel. Ik weet nu beter wat ik wil en ook al kan dat plan ook nog steeds veranderen, ik denk er zoveel over na en heb zoveel nieuwe ideeën opgedaan dat ik vind dat ik het moe doen. Doen waar ik van hou, mensen inspireren te gaan schrijven, hun wereld beter te begrijpen door te schrijven en nieuwe kanten van zichzelf te ontdekken.

Mijn volgend bericht zal snel volgen. Ik houd jullie op de hoogte. Het gaat goed met me. Ik had dit echt nodig en kan niet wachten tot mijn volgende reis. Nooit gedacht dat reizen zo verslavend zou zijn. Natuurlijk mis ik mijn familie en vrienden en het liefst zou ik iedereen meenemen maar soms moet je dingen voor jezelf doen. Ik hou van Zuid-Amerika. Ik hou van Peru. Maar ik wil nog zoveel meer zien. Toch weet ik zeker dat ik hier een keer terug zal komen. Dan ga ik naar de jungle, naar Iquitos. Ooit.

  • 25 Juli 2011 - 17:06

    Ninelien:

    You go girl!! You seriously Rock! Ik word heel blij van zo'n mooi stukje!

  • 25 Juli 2011 - 18:15

    Tante Anja:

    hoi Laura, wat doet het ons goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    Ik kan me heel goed indenken dat je heel rare gevoelens krijgt tijdens zo n reis. Wat leven wij hier dan bekrompen he.
    het begint al erg op te schieten, en stiekem ben ik ook weer blij als je weer veilig thuis bent,(weer dat bekrompen he), maar ik hoop dat je nog een mooie tijd zult beleven daar in verweggistan samen met je vriendin, en straks alleen in dat verre land.Heel veel lieve groetjes van Math en anjaXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 25 Juli 2011 - 19:32

    Jeanny:

    Wat 'n mooi verhaal, ook fijn te horen dat het goed met je gaat. We hebben net 'n programma gezien over Peru, heel indrukwekkend.
    Heel veel plezier de komende 2 weken en geniet er maar van, ook voor Feliz.
    We zijn heel erg blij als je weer terug bent, tot over 2 weken.
    Heel veel kusjes van pulp en mulm.xxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Op deze site zal ik een reisdagboek bijhouden van mijn trip door Peru. Zes weken op avontuur! Ik ben heel benieuwd, wellicht jullie ook dus houd deze site én mijn eigen site in de gaten: www.zinenverzin.wordpress.com

Actief sinds 27 Juni 2011
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 7478

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 25 Augustus 2011

Mijn eerste grote reis

Landen bezocht: